HTML

Segédmotoros kerékpár

Segédmotorokról minden...

Friss topikok

Linkblog

Tesztüzem 1. rész - Jawa Mustang

2010.09.15. 09:00 Claustrum

Sziasztok!

Útjára indítok egy sorozatot, mely a Tesztüzem címet kapta. Ebben a sorozatban különböző segédmotor-teszteket olvashattok 2 heti - havi rendszerességgel.

Az első alany nem is lehetne más, mint a csehszlovák ipar egyik gyöngyszeme, egy eredeti állapotban lévő Jawa Mustang!

A Jawa Mustangot a Jawa 20 pionyr vázából és blokkjából hozták ki a csehszlovák mérnökök, ugyanis a Simson S50, majd az S51-es sikerén felbuzdulva, Ők is szerettek volna alkotni egy fiatalos kismotort. Nevezhetjük a Mustangot a Simsonok konkurenciájának is. A "deszkajávának" is csúfolt moped első látásra kicsit furcsának tűnhet, de nem az. Bár kicsit szokatlan az a megoldás, hogy az ülés és a tank egyvonalban van (ezért deszka Jawa).

De menjünk közelebb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A motor 50 köbcenti, 2 lóerős, kétütemű. Ami első pillantásra feltűnt nekem az a nagy, több, mint 72 cm-es kormány. A kilóméteróra elmondása szerint 13873 km-t ment. A tulaj elmondása alapján már ráférne a motorra egy nagy generál, de Én ennek ellenére elkértem a motort egy hosszabb motorozásra. Szóval elindultam.

A motornak nincs külön gyújtáskulcsa, mint a Simsonokon, hanem a fényszóróbúra tetején van elhelyezve a gyújtáskulcs fixen. Én, mint Simson tulaj, megállok a motor bal oldalán, kapcsolok gyújtást és indítanám a motort, de hoppá! Nincs berugókar!A berugókart végülis megtaláltam a másik oldalon. A kar ugyanúgy hátra mozdul berugáskor, mint a Simsonokon. Elindult elsőre, szívatás nélkül. Beraktam egyesbe (itt meg kell jegyeznem, hogy a váltó pont fordítva működik, mint akármelyik német motoron: az egyes az felfelé, a kettő, három pedig lefelé található meg a váltóban), majd elindultam a kb. 60 km-es utamra.

Az első pár kilóméteren ismerkedtem a géppel. Szokatlan volt a széles kormány, de menetközben rájöttem, hogy ennek csak előnye van: mégpedig az, hogy úthibák kerülgetése közben, a széles kormányt csak kicsit, nagyon finoman kell mozdítani. Biztonságosabbnak éreztem a manővereket a nagy kormánnyal, nem billegett a motor alattam egyszer sem. Az ülés kényelmes, igaz a tesztem során csak 60 km-t mentem vele, de szerintem hosszabb távon sem töri fel az ember s*ggét az ülés. Kényelmes üléspozíciót tudtam felvenni rajta (179 cm vagyok), kényelmesen elértem a váltókart is, és a hátsófék-pedált is. Egy valami viszont rögtön szemetszúrt: az első villa. Nem tudom, nem vagyok mérnökember, de az első rugózást megoldhatták volna jobban is. Először menetközben vettem észre, hogy a rugózás minimális, minden apró úthibát éreztem a kormányon. A tulaj elmondása alapján  annyi a rugózás, hogy a két villában van egy-egy rugó betéve. Ezzel persze nem is lenne semmi baj, csak éppen a feladatát nem látja el rendesen. A 60 km-t megállás nélkül másfél óra alatt csavartam le a Mustanggal. Fogyasztást néztük: 100km-re kivetítve kb. 2,9 litert fogyasztott, úgy hogy 40-el mentem, de a maximális sebessége 50 körül van, szóval bőven félgáz fölött ment végig.

Összességében egy nagyon kényelmes, nagy egyszerű, jópofa, bár elsőre egy kicsit furcsa kismotorral ismerkedtem meg.

Ami tetszett:  üléspozíció, széles kormány, menetstabilitás

                  

Ami nem tetszett: első rugózás, váltó és berugókar fordítottsága, kissé gyengécske motor

 

Köszi, hogy elolvastad, következő írás várható időpontja: október 3.-a körül

1 komment

Címkék: teszt mustang leírás jawa tesztüzem segédmotor

A bejegyzés trackback címe:

https://segedmotor.blog.hu/api/trackback/id/tr842295543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TyerCorp01 2012.02.04. 13:54:02

Kis kiigazítást tennék, a Mustang hamarabb volt, mint az S50, a "lepényhalat" csak átvezetésnek szánták a sokkal modernebb, Mistral elnevezésű gép és a Pionyr közé. A formaterv bizonyítottam Italjet, első sorban az olaszok kerestek olcsó beszállítót, vettek 20-as Jawa vázakat, blokkokat, kerekeket, majd erre csináltak különböző felépítményeket. Ők végül feladták ezt a dolgot,a szlovákoknak megtetszett, és így lett ez a szépség. :)) A Jawa Mistral nevű prototípust 71-72 körül csinálták, 5 lóerős, 12V-os, tirisztoros gyújtású, 5 sebességes motor volt (eredeti példány van a vágbesztercei múzeumban), a Mistral tervezője nyilatkozta nemrégiben, hogy miután a vezetés elvetette az új prototípus sorozatgyártásának ötletét, kopogtattak az NDK mérnökök, 1974-ben pedig megjelent az S50, minő meglepetésre pont a Mistral főbb vonalait követve...
süti beállítások módosítása